Jolleseiling

Terminliste

Jollegruppa i Molde Seilforening er en aktiv gruppe med seilere på alle nivåer, fra nybegynnere til de som satser på konkurranseseiling. Det seiles i jolletypene optimist, Laser og RS Feva (tomannsjolle). På dager hvor det er for lite vind til å gjennomføre seiltrening, benytter vi SUP brett og har fokus på lek og moro i vannet.

Seiling er en aktivitet du kan drive med hele livet og en aktivitet for hele familien. Våre jolleseilere blir fortrolige med sjøen og de lærer å bli trygge i båt. De blir flinke til å konsentrere seg og utvikler selvstendighet som "skipper på egen skute". Vi legger stor vekt på det sosiale, og at hele familien skal trives hos oss.

Vi gjennomfører årlige nybegynnerkurs som er et lavterskeltilbud der alle seilerne får muligheter til å bli glade i seiling og sjøsport, lærer seg om sikkerhet til sjøs og å være en del av et sosialt og trivelig miljø.

Du trenger ikke all verdens kostbart utstyr for å seile. Det enkle er ofte det beste – og billigste. Det viktigste er ikke hva du seiler, men at du seiler. Seiling er for alle.

Ukentlige treninger er tirsdager og torsdager fra 17:30 - 19:30. Seilsesongen er normalt fra påske til høstferien med unntak av skoleferier.

Du kan lese mer om de ulike båttypene ved å klikke i menyen (Laser, Optimist og RS Feva).

Laserjolle seiles av en person og passer godt for både for ungdom og voksne. Vi har treninger på tirsdager og torsdager 17:30 sammen med optimistjollene.

Har du lyst til å være med, så er det bare og møte opp, eller ta kontakt med Lars Walle, e-mail: lars-walle@outlook.com

Forskjellen på laserjolle og optimistjolle er at optimistjollene er bedre passet for barn og går saktere i vannet, mens en laserjolle passer bedre for ungdom og voksne og går fort i vannet.

Optimistseiling

Optimistjolla er verdens mest utbredte enmannsjolle for barn og unge. Den blir brukt som opplærings- og konkurransejolle over hele verden. Med sine gode seilegenskaper og enkle konstruksjon, er den en perfekt enmannsjolle for nybegynnere fra 8 til 15 år.

Har du badetøy, redningsvest og muligens en våtdrakt? Da har du alt du trenger for å starte med seiling. Du må selvfølgelig også ha lyst til å være ute i friluft, og til å treffe andre på din egen alder. Molde Seilforening har resten av det du trenger for å komme i gang.

Vi tilbyr grundig opplæring og hjelp og har optimist- og RS Feva joller til utlåns.

Vi har folk som er flinke til å lære bort, og de er nøye med sikkerheten. Sånn kan du bli kjent med seiling på en trygg og inkluderende måte. Klubben eier 6 av disse og leier disse ut til nybegynnere.

Ta gjerne kontakt med Lars Walle for mer informasjon. Telefon nr 982 43 614.

RS Feva er klubbens ungdomsbåt. Passer for ungdom fra 12 til 18 år. Båten kan også seiles av en voksen og et barn. Båten er en fin nybegynnerbåt for dem som har lyst til å seile to sammen, og som føler seg for store til å gå på nybegynnerkurs i Optimist sammen med 8-10 åringer.

RS Feva er en moderne tomannsjolle med baugspryd og gennaker. Klassen ble introdusert i Norge i 2009 ved at drøyt 70 båter ble solgt til norske seilforeninger etter initiativ fra Norges Seilforbund.

Her er en video som viser FEVA seiling: https://www.youtube.com/watch?v=N9eY8yPdjws